in

3 Orang Yang Doanya Tidak Tertolak Di Hadapan Allah, Mudah Dimakbulkan

3 Orang Yang Doanya Tidak Tertolak Di Hadapan Allah, Mudah Dimakbulkan

Setiap dari kita pasti pernah berdoa kepada Allah SWT. Sama ada diterima atau belum dimakbulkan, jangan pernah berputus asa kerana satu hari nanti apa yang kita minta itu akan diperkenankan Allah.

Tapi tahukah, ada tiga orang yang doanya tidak tertolak di hadapan Allah.

Berdasarkan hadis ;-

“Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, “Tiga orang yang doanya tidak tertolak. Pertamanya, pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sampai ia berbuka,dan doa orang yang terzalimi, Allah akan mengangkatnya di bawah naungan awan pada hari kiamat, pintu-pintu langit akan dibukakan untuknya seraya berfirman: Demi keagungan-Ku, sungguh Aku akan menolongmu meski setelah beberapa saat.” (Hadis Hasan diriwayatkan oleh Tirmidzi, Ibnu Majah, dan Ahmad)

Penjelasan hadis:-

Hadis ini menjelaskan tiga kelompok orang yang doanya tidak tertolak, iaitu pemimpin yang adil, orang yang berpuasa hingga ia berbuka, dan orang yang dizalimi.
Kalimat “tiga orang yang doanya tidak tertolak” menjelaskan faktor-faktor dan ciri-ciri orang yang doanya cepat terkabul, baik berdoa untuk diri sendiri mahupun orang lain. Faktor doa mereka dikabulkan disebabkan kebaikan yang ada pada diri mereka atau kerana tawaduknya kepada Allah ketika berdoa.

Para ulama hadis menjelaskan bahawa penyebutan bilangan “tiga” tidak menunjukkan terbatasnya jumlah mereka in tapi hanyalah merujuk kepada di antara orang-orang yang doanya cepat terkabul.

Pertama: Pemimpin Yang Adil

Yang dimaksud kalimat “pemimpin yang adil” adalah pemerintah yang menguruskan segala urusan manusia dan kemudian ia berlaku adil, mentaati perintah Allah dengan meletakkan Allah dihadapannya dalam membuat keputusan. Menurut Ibn Mandhur dalam kamus Lisan Arab, adil adalah sesuatu keputusan dibuat tidak menurut hawa nafsu dan lalai dalam membuat suatu keputusan.

Kedua: Orang Yang Berpuasa

Orang berpuasa sampai ia berbuka meliputi mereka berpuasa sunat mahupun wajib di bulan Ramadan. Setiap doa pasti akan dikabulkan Allah kerana sesungguhnya orang berpuasa ini menahan hawa nafsunya dari godaan syahwat.

Dalam sebuah hadis dari Salman al-Farisi, Rasulullah SAW bersabda,

“Tidak ada yang dapat menolak qadha’ kecuali doa, dan tidak ada yang dapat menambah (kualiti) usia kecuali ketaatan.” (Hadis sahih diriwayatkan oleh at-Tirmidzi

Ketiga: Orang Yang Dizalimi

Berhati-hati membuat aniaya kepada orang lain, mencaci maki, menjatuhkan maruah dan lain lagi kerana doa orang teraniaya tiada hijabnya di antara Allah.

Dalam Al-Qur’an, Allah SWT berfirman:

“Allah tidak menyukai perkataan buruk, (yang diucapkan) secara terus terang kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui.” (QS. An-Nisa: 148).

BACA : Dulu Gaji RM10 -20 Ribu Sebulan Tapi Tak Pernah Cukup, Zul Yahya K0ngsi Cerita Penghijrahannya

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di mediamaklumat

Written by angah k k

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Loading…

0