in ,

Adakah Tabiat Bayi Suka Menghisap Jari Memberikan Kesan Terhadap Susunan Giginya Bila Besar Nanti? Doktor Ini ada Jawapannya..

Saya ditanya seorang ayah tentang anaknya yang berumur 5 bulan, suka menghisap jari. Adakah tabiat itu boleh memberikan kesan kepada susunan giginya bila dah besar nanti?

Jawapan saya, “Tiada masalah, yang penting pantau.” Lalu ayah bertanya lagi, “Pantau macam mana?”

Pertama sekali, jika ayah membaca posting ini, saya ucapkan tahniah kerana anak anda telah mencapai ‘milestone’ dalam perkembangan tumbesarannya.

Baik, saya akan adun jawapan saya sebagai seorang ayah dan seorang doktor gigi.

1. Menghisap jari pada usia begini adalah normal. Anak sudah tahu dengan cara itu boleh menenangkannya dan membuatnya tertidur semula apabila terjaga. Point di sini, tiada apa yang nak dirisaukan.

2. Tengok-tengok cara anak menghisap. Pernah anak saya menjolok jari-jarinya sehingga nak termuntah dan pernah juga termuntah.

3. Pastikan jari dan tangan anak bersih. Anak saya selalu menghisap jari semasa ditukar pampers dan selepas mandi. Pastikan tangan dia yang aktif tu tak terkena najis atau nak sapu minyak di perut.

4. Pastikan juga kuku tidak panjang. Selalunya isteri saya yang potongkan. Anak saya juga pernah mencakar muka dan matanya bila kuku panjang.

5. Perlu ke tarik keluar jarinya bila dia sudah tidur? Tak perlu. Biarkan. Tapi kadang-kadang saya tarik juga.

6. Ada juga ibu bapa yang belikan teether. Benda ni macam permainan yang ada bahagian plastik untuk anak gigit dan hisap. Saya beli dan guna. Kalau dia tak hisap, anak saya gunakan tu sebagai alat permainannya.

7. Tak ada duit beli teether tak ada masalah. Ya teether ni memang mahal. Boleh saja gunakan kain yang bersih. Kebanyakan bayi yang saya lihat suka tarik bucu tudung mak dia dan hisap.

8. Apabila anak dah pandai capai barang, ha ini lagi penting. Lagilah banyak kena pantau. Hati-hati dengan apa yang dicapai dan dimasukkan ke dalam mulut. Bersih ke tidak, boleh tertelan ke tidak. Biarkan dia hisap tapi ingat, yang penting PANTAU.

9. Puting macam mana doktor? Saya tak galakkan dan kalau boleh haramkan. Ini pantang. walaupun pada label ada untuk umur sekian-sekian.

Pengalaman saya sendiri, anak saya gunakan puting. Tapi masa tu dia dimasukkan ke wad NICU (umur kurang sebulan) dan pada waktu malam dia menangis dengan kuat. Saya dan isteri tak dibenarkan menunggu. Jadi kami belikan puting supaya dia tenang.

Bila dah keluar wad kami perlahankan penggunaannya. Sampai sekarang dah tak guna lagi puting.

10. Masa kecil ni memang normal. Yang tak normalnya bila dah besar pun nak hisap lagi. Jadi bila nak berhenti?

Biasanya dalam lingkungan umur 2-4 tahun, anak dah boleh tidak menghisap lagi.Tapi boleh jadi semula bila anak dihantar ke pusat asuhan dan taska. Disebabkan suasana yang berbeza dan tidak biasa dengan persekitaran baru.

American Dental Association cadang tabiat menghisap jari adalah selamat sehingga gigi kekal pertama tumbuh dalam lingkungan umur 6 tahun. Tapi lebih awal berhenti lebih bagus kan?

11. Keep in mind, tak semua tabiat menghisap jari akan memberi kesan kepada susunan gigi. Setakat masukkan ke dalam mulut dan tak hisap (pasif) tidak menjadi masalah besar jika nak dibandingkan dengan menghisap dengan sangat kuat.

Sebab tu nasihat saya, YANG PENTING PANTAU..

Sumber: Dr Iqbal Rosali

Written by Sazarimma

Seorang penjawat awam yang ada life insurance, suka travel dengan Air Asia, ada sikit simpanan dalam bank dan suka tengok wayang.

One Comment

Leave a Reply

    One Ping

    1. Pingback:

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.

    Loading…

    0