in

Berkat Menabung Selama 25 Tahun Hasil Jualan Daun Pisang Dan Temper Nenek Ini Mampu Menunaikan Haji

Berkat Menabung Selama 25 Tahun Hasil Jualan Daun Pisang Dan Temper Nenek Ini Mampu Menunaikan Haji

Berkat Menabung Selama 25 Tahun Hasil Jualan Daun Pisang Dan Temper Nenek Ini Mampu Menunaikan Haji
PON1REP berumur 90 tahun, tinggal di Purw0dadi, Kabupaten Sidomulyo, Kabupaten Lampung Selatan. Akhirnya ditinggalkan untuk menunaikan haji setelah berjimat dari menjual daun dan tempe selama 25 tahun.

Nenek ini menabung tanpa pengetahuan cucu dan anak-anaknya. Cucu Ponirep, Tumin Hidayat, mengakui bahawa hingga kini keluarga itu masih terkejut kerana neneknya mempunyai banyak wang dari perdagangannya yang dianggap tidak begitu banyak.

Menurut Tumin, harga daun yang dijual hanya sekitar Rp 2.000 per tandan, begitu juga dengan harga tempe. Tidak jika orang berhutang ketika mereka membelinya. “Mbah pergi ke tanah suci sendiri, tidak ada sedikit pun bantuan dari keluarga,” kata Tumin

Nenek Ini Mampu Menunaikan Haji

Ponirep mendaftar untuk haji pada tahun 2011 dan berangkat ke tanah suci dengan sekumpulan 26 dari Lampung Selatan. Walaupun menjadi calon ziarah tertua di Lampung, secara fizikal, Ponirep kelihatan sihat dan kuat.

“Kami berharap Mbah akan menjadi mabrur haji dan pulang dalam keadaan sihat,” katanya. Maha Besar Tuhan yang mengatur kehidupan manusia dengan begitu sempurna, itu adalah berkat dan dengan restu Tuhan, nenek dapat melaksanakan ziarah ke tanah suci.

Oleh itu, apabila kita menginginkan sesuatu, dekatilah Pencipta kerana dengan berkat-Nya kita dapat memperoleh sesuatu dengan berkat.

Sumber: Tribvn News

BACA : Keindahan Kota Suci Mekkah Dari Puncak Jabal Nur Pada Waktu Malam

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di mediamaklumat

Written by angah k k

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Loading…

0