in

Bila Isteri Merajuk Dengan Suami, Jangan Dibiarkan Tanpa Dipujuk, Mengapa?

Cara memujuk isteri yang merajuk
Bagaimana cara seorang suami untuk memujuk isterinya yang sedang merajuk?

Dalam kehidupan berumahtangga dan hubungan suami isteri pasti ada pertengkaran, pertelingkahan atau pergaduhan kecil yang disebabkan oleh perkara-perkara tertentu yang menimbulkan kemarahan pasangan, lebih-lebih lagi isteri merajuk yang biasanya akan berkecil hati  dengan suami.

Apabila berlaku hal ini, rajuk isteri pasti akan menjadi-jadi jika kesilapan itu berpunca daripada suami. Hubungan akan menjadi lebih tegang dan dingin sekiranya si suami tidak memujuk dan membiarkan si isteri merajuk dan isteri pula masih dengan pendiriannya dan tidak mahu mengalah.

Sebagai seorang ketua keluarga, suami tidak seharusnya membiarkan isteri begitu sahaja tanpa memujuknya. Jika dibiarkan begitu sahaja pasti hubungan suami isteri akan menjadi lebih teruk lagi. Adalah lebih baik suami memujuk isteri dengan penuh ikhlas, tapi mengapa suami harus memujuk isteri walaupun suami tidak bersalah? Sila baca perkongsian dari Ustaz Ebit Lew ini yang akan menjelaskan mengapa dan kenapa.

Isteri Merajuk

Tadi balik dari Pulau Pinang ke KL, jalan jem. Ada seorang wanita jumpa di RNR Tapah 3.30 pagi bertanya dalam nada sedih. Saya selalu mengamuk di rumah. Marah tak tentu pasal pada anak-anak. Saya tengok muka suami rasa macam mahu marah saja. Dia menangis, 24 jam asyik marah saja, menjerit, marah dan pukul anak-anak. Lepas tu saya rasa bersalah.

Bila saya dengar begini saya faham dia salah tapi dia jadi begitu kerana tekanan dan dia perlukan sokongan suaminya. Saya sedih bila lihat wanita macam tu. Ya Allah, kasihan anak-anak.

isteri merajuk dengan suami
Dalam rumah tangga suami isteri harus memahami perasaan masing-masing.

Mana suami puan?

Di belakang tu. Suaminya datang salam saya. Suaminya cium tangan saya. Dia orang baik. Saya tidak biasa orang cium tangan saya.

Hari ini isteri abang diuji oleh Allah. Abang juga sedang diuji. Segala yang berlaku kerana Allah sayang. Dia simpan kebaikan disebalik ujian dalam rumahtangga.

Saya bawanya ke belakang dan bercakap berdua. Allah sayang abang. Dia ketemukan kita. Saya dapat rasa betapa sayang isteri abang pada abang. Bantulah isteri abang. Dia benar-benar perlukan abang waktu ini.

Sunnah bawa bahagia. Rasulullah SAW yang amat kita cintai teramat menghargai wanita dan melayan mereka dengan baik.

Abang peluk isteri setiap hari dan cium sebelum pergi kerja. Peluk lama sikit kepala bersandar dan kata ya Allah saya sayang isteri saya. Sayangilah dia. Berilah syurga yang tinggi buatnya.

Mandi bersama isteri. Berdua-duaan dalam hidup. Rajin bantu isteri. Sebenarnya isteri perlukan sokongan dan kasih sayang suami. Sama-sama kita kahwin. Anak kita sama-sama jaga. Didik dan kasihi anak sama-sama.

Bantu cuci najis anak. Bantu jaga anak supaya isteri dapat rehat. Beri isteri rehat. Jika dapat tengok wajah isteri tidur nyenyak atau berdengkur kita gembira. Sebab itulah isteri kita yang banyak korban untuk kita. Masa itu kita bantu buat kerja rumah.

BACA JUGA : Wahai Para Isteri Yang Disayangi, Jangan Sesekali Sebut 9 Ayat Ini Kepada Suami

Sekali-sekala mereka bangun setelah penat urus rumahtangga sepanjang hari, lihat rumah dah kemas. Sampah dah dibuang. Mainan anak-anak dah dikemas. Letak bunga sebelah kepala isteri. Tulis kad terima kasih sudi terima abang yang tak tiada apa-apa. Terima kasih jadi isteri abang yang setia.

Buat Ta’lim dalam rumah bersama isteri anak-anak. Tarik rahmat Allah dalam rumahtangga. AL-Quran dan Hadis memberi nur dalam keluarga. Baca denga cinta dan sayang.

Paling utama jadi pendengar isteri dengan baik. Mereka benar-benar memerlukan seseorang untuk mendengarnya bila berbual dan meluahkan. Mereka tiada sesiapa melainkan kita. Dengar dengan cinta dan perasaan, dengan jiwa, pandang wajah isteri. Tenung mukanya. Pegang tangannya. Sediakan bahu jika mereka menangis. Biarkan mereka menangis sambil usap kepalanya. Gosok belakangnya.

Jangan biarkan isteri merajuk tanpa dipujuk. Peluk dia lama-lama. Buat kejutan dalam rumah tangga setiap hari. Isteri yang dibiarkan tanpa dipujuk biasanya mereka akan menjauh hati dan diri. Tidur mungkin masih sekatil tapi mimpi lain-lain.

Kasihan ramai isteri jadi overstress, sakit jiwa, sakit, kurus dan ditimpa penyakit kerana tekanan dalam uruskan anak-anak.

isteri merajuk
Abaikan saja apa yang orang nak kata tentang suami dan isteri kita asalkan kita sekeluarga bahagia.

Belajarlah sayangi dan hargai mereka. Siapa tahu kerana kita buat baik pada isteri, Allah maafkan kita dan masukkkan kita dalam syurga. Dia redha dengan kita. Biarlah apa orang nak kata queen control ke. Takut isteri ke. Kita buat kerana Allah dan kerana mencintai Nabi SAW. Sebab tu kita diciptakan menjadi lelaki untuk memahami, menyayangi dan melindungi isteri.

Abang tu kata terima kaseh ustaz. Syukur Allah temukan kita dalam jem ni. Tak larat nak gerak dah jalan jem sangat. Rupanya ada rahmat Allah. Saya akan perbaiki diri dan bantu isteri. Saya tak tahu puncanya. Baru saya faham. Terima kaseh.

Kerana kebaikan abang dan isteri Allah temukan kita. Kerana Allah tahu abang suami isteri orang baik. Tak patut orang baik dibiarkan hidup tanpa bahagia. Allah jaga orang jaga agama. – Ustaz Ebit Lew

Berikutnya Tips dan cara memujuk isteri yang sedang merajuk dari Ustaz Azhar Idrus.

Isteri merajuk mengapa suami langsung tak pujuk? – Ustaz Azhar Idrus

Written by Saza

Menulis untuk sesiapa sahaja