in

Buat Majlis Untuk Murid, Yang Dirai VVIP Makan Di Khemah Mewah. Murid Bersila Di Lantai

Buat Majlis Untuk Murid, Yang Dirai VVIP Makan Di Khemah Mewah. Murid Bersila Di Lantai

Tular beberapa gambar sambutan Hari Raya Aidilfitri di sebuah sekolah. Apa yang meraih perhatian ramai adalah para pelajar disuruh duduk di atas lantai.

BACA : Bahagia guna motor ihsan warga TikTok, tinggal di rumah sempit! Bapa manfaat peluang hari hujan basah bersama anak di taman permainan

Ini menimbulkan pelbagai reaksi,Ada yang mengecam tindakan tersebut kerana anak-anak dibiarkan makan di lantai tanpa sebarang lapik baik surat khabar mahupun tikar.

Lebih memburukkan keadaan apabila seorang tetamu jemputan (VIP) dilihat memberikan duit raya tanpa menanggalkan kasut ketika menghampiri para pelajar.

Tular teruk gambar-gambar ni. Banyak teladan kita boleh ambil dari penularan gambar-gambar ni.

1. Tidak sesuai duduk atas lantai untuk makan walau lantai telah dimop.

2. Aras makanan sama tinggi dengan aras kasut. Kasut tu pula murid keluar masuk tandas, pijak sana pijak sini, confirm tak bersih.

3. VIP bagi duit raya pada murid yang bersila di atas lantai kantin. Jarak kasut VIP dengan makan kurang sejengkal. Tak ada adab kata orang tua kasut dengan makanan begitu dekat.

4. VIP makan bawah khemah mewah, kerusi siap dibalut cantik, meja dihias sedang murid makan bersila dilantai yang kemungkinan dah dimop, tapi kembali kotor sebab murid tak diminta pun buka kasut. Nak rai murid ke rai VIP ni?

Ada orang komen, ‘Manja sangat la ibubapa sekarang. Semua benda nak sentap’.

Ni bukan soal manja. Ni soal adab, ni soal kesopanan, ni soal patut atau tidak.

Kalau aku diminta makan bersila atas lantai, kemudian ada orang datang pakai kasut sejengkal dari makanan aku hulur duit, tobat aku bangun dan tinggalkan majlis. Ia biadab pada aku. Sangat tak patut buat macam tu.

Jika pun lantai dimop elok dan dipercayai bersih, minta murid buka kasut dan makanlah bersila. Guru-guru dan VIP turut sama makan bersila bersama murid atas lantai, bukan berada dimeja yang dihias mewah.

Hal ini sering berlaku pada bulan Ramadan biasanya. Kononnya nak raikan anak-anak yatim dan keluarga asnaf, sebaliknya raikan VVIP. Kena tunggu VIP baru dapat mula majlis, VIP makan meja mewah siap orang senduk semua lauk tapi anak-anak yatim beratur panjang makan ala kadar dan tak selesa.

Budaya ini mula menular di majlis sekolah. Dan hal ini kita patut bendung segera.

Jangan buat majlis untuk murid, tapi VVIP pula dirai lebih-lebih sedangkan murid terabai dan tak dirai seperti yang sepatutnya.

Tak perlu dah hentam sekolah dan individu terlibat. Hentam, sindir, maki mereka tak mengubah apa-apa. Tapi kita ambil iktibar dari kes ini untuk berubah menjadi lebih baik pada masa depan.

Begitulah sepatutnya.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang di berikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di mediamaklumat

Sumber: Mohd Fadli Salleh

Written by angah k k

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Loading…

0