in , ,

Cara Mudah Buang Toksin Dalam Badan Guna Epal & Kayu Manis

Produk untuk buang toksin dalam badan
Bahan untuk buang toksin dalam tubuh

Dalam kehidupan kita seharian pasti berbagai jenis makanan yang kita makan yang menjadikan punca toksin dalam badan tanpa kita sedari. Ramai yang tidak mengambil berat tentang toksin dan tidak menyedari akan kehadirannya biarpun tandanya ada seperti badan jadi cepat penat serta mudah mendapat berbagai jenis penyakit.

Perkongsian Puan Sumaiyah Abdullah ini sangat berguna kepada semua apabila beliau menunjukkan petua dan cara buang toksin dalam badan cara tradisional dengan menggunakan bahan yang sangat mudah didapati di rumah. Inilah salah satu cara yang terbaik untuk menjaga sistem imunasi selain sebagai cara mengeluarkan racun dalam tubuh dan cara membuat air detox dengan mudah, cepat dan berkesan.

RESEPI DETOX YANG MENYIHATKAN

Air detox epal hijau
Kelebihan air detox untuk kempiskan perut dan banyak lagi.

Detox adalah penyahtoksik badan iaitu proses membersihkan dan menyingkirkan toksik dalam badan manusia atau lebih senang kita panggil ‘buang toksin’.

Kebiasaannya, proses detox berlaku secara semulajadi melalui proses perkumuhan, pembuangan air besar dan perpeluhan.

Sekiranya badan kita gagal untuk detox secara semula jadi, kita akan lebih terdedah kepada pelbagai penyakit seperti keletihan, insomnia, sakit perut, gangguan pergerakan usus, dan juga kembung. Sistem imunisasi kita juga akan terganggu dan mudah sakit seperti demam, selsema dan elergi.

So, apakata kali ini kita amalkan resepi detox yang simple lagi menyihatkan.

Bahan-Bahan Untuk Buang Toksin

toxin
Epal dan kulit kayu manis sangat berkahsiat untuk badan kita.

– 1 biji epal hijau
– 1 batang kayu manis
– 1 jag air

Cara Membuat:

Masukkan hirisan sebiji buah epal hijau dengan 1 batang kayu manis ke dalam jag/gelas yang berisi air. Sejukkan dalam peti ais selama semalaman. Siap dihidangkan.

BACA JUGA : Resepi Air Serai Mujarab Untuk Kempiskan Perut Buncit Dengan Cepat Dari Bidan Mengurut

Khasiat dan Kelebihan Epal dan Kayu Manis Bantu Detox

toksin
Kulit kayu manis dan jus epal hijau.

1. Epal ni banyak serat dan bantu merangsang penghasilan hempedu dari hati yang penting untuk buang toksin. Dalam epal, ada pectin yang membantu dalam mendetox logam berat dan food additive juga.

Pastikan cuci bersih-bersih supaya dapat menghilangkan kesan racun pada buah epal jika beli buah yang tidak organik. Epal bukan sahaja boleh ambil mentah, tapi sedap juga untuk buat jus dan smootie.

2. Pada kulit batang kayu manis terkandung zat yang merangsang insulin. Aktiviti insulin akan melancarkan proses metabolisme glukosa sehingga menstabilkan kadar gula dalam darah.

Campuran bahan-bahan ini dapat membantu mengurangkan lemak, menurunkan paras kolesterol dan meningkatkan kadar metabolisma badan.

Tak cuba tak dosa. Tapi kalau cuba lagi suka.
Selamat mencuba. 🙂

Written by Sazarimma

Seorang yang suka mempelajari sesuatu yang baru dan gemar melakukan aktiviti lasak. Seorang penjawat awam yang amat optimis, kemahiran berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dan suka membaca.