in

Doa Selepas Azan Sunnah Nabi Hanya 60 Saat Tapi Manfaat Berganda

dalam rumi dan jawi

Sejak dari kecil lagi kita sering diajar oleh mak dan ayah untuk mendengar dan menghayati laungan azan yang berkumandang. Ketika setiap kali masuknya waktu solat yang terutamanya Asar dan Maghrib, di televisyen sentiasa menyiarkan laungan azan yang amat mendayu-dayu serta disusuli dengan bacaan doa selepas azan.

Oleh kerana sering membaca dan mendengar doa selepas azan seperti yang disuruh oleh ibu dan ayah, lama-kelamaan secara tanpa sedar doa tersebut boleh dibaca dengan lancar serta melekat sehingga boleh diingat satu persatu sampai bila-bila.

Doa Selepas Azan dan Iqamah (Qamat)

Tahukah anda mengapa kita digalakkan dan disuruh untuk sentiasa membaca doa selepas azan? Apakah sebab musababnya dan apakah kelebihan dan manfaat yang terdapat di sebalik doa tersebut? Pasti masih ada yang tidak tahu tetapi selalu membaca doa ini.

Selepas mendengar azan dilaungkan, kita disunatkan untuk:

1. Berselawat kepada Rasulullah SAW.

Kita disunatkan berselawat kepada Rasulullah SAW bagi pendengar setelah selesai azan. Selepas itu barulah berdoa memohon wasilah kepada Rasulullah SAW. Daripada Abdullah bin Amru bin al-Ass bahawasanya beliau mendengar;

Rasulullah SAW bersabda :

إذا سمعتم المؤذن فقولوا مثل ما يقول ثم صلوا على فإنه من صلى عليّ صلاة صلى الله عليه بها عشرا ثم سلوا لى الوسيلة فإنها منزلة فى الجنة لا تنبغي إلا لعبد من عباد الله وأرجو أن أكون أنا هو فمن سأل لى الوسيلة حلت له الشفاعة.

Maksudnya :

“Apabila kamu mendengar muazin, maka ucapkanlah seperti yang dia sebutkan dan kemudian hendaklah kamu berselawat ke atasku, (kerana sesungguhnya sesiapa yang berselawat ke atasku dengan hanya satu selawat Allah akan merahmatinya dengan sepuluh kali ganda (selawat tadi) dan kemudian mintalah kepadaku Wasilah kerana ia adalah satu pangkat dalam syurga yang tidak akan dicapai melainkan oleh seorang sahaja daripada hamba-hamba Allah dan aku berharap akulah orang itu (yang mendapat wasilah itu), maka yang memohon kepadaku wasilah maka dapatlah baginya syafaat. (Hadis Sahih Riwayat Muslim).

2. Membaca Bacaan Doa Selepas Azan

bacaan doa selepas azan rumi dan jawi video

Jabir bin ‘Abdillah RA telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ قَالَ حِينَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلاَةِ الْقَائِمَةِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَهُ، حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ

Maksudnya: Barang siapa yang mendengar azan dan berdoa – Ya Allah, Wahai Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang akan didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang engkau telah janjikan kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan kehormatan – luluslah baginya syafaatku baginya pada hari kiamat

(Sahih Bukhari: 614)

Subhanallah! Rupa-rupanya Nabi Muhammad SAW sendiri telah menjanjikan syafaat buat semua orang yang turut membacanya dan inilah bacaan yang sahih daripada Nabi SAW yang patut diamalkan oleh semua orang Islam.

Doa Selepas Azan Rumi Ringkas

Allahumma rabba hazihid da’ watittamah.
Wassolatil qaimah.
Ati saiyidana Muhammadanil wasilata wal fadhilah.
Wassyarafa waddarajatal ‘aliatar rafi’ah.
Wab’athhul maqamal mahmudal lazi wa’adtah.
Innaka laatukhliful mi’ad.

Ya Allah, Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang akan didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang Engkau telah janjikan kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan kehormatan, Sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji.

Baca : Bacalah 3 Doa Sujud Terakhir Ini Dalam Solat Manfaatnya Luar Biasa

Mengapa Kita Harus Mendoakan Nabi

Kerana dalam doa tersebut terkandungnya permintaan kepada Allah SWT supaya Nabi Muhammad SAW dikurniakan kedudukan yang terpuji serta tertinggi di sisi Allah SWT. Jika kita fikirkan, tanpa doa tersebut pun Allah pasti akan memberi kedudukan yang mulia terhadap Rasulullah SAW kekasih-Nya.

Walau bagaimanapun, sedar atau tidak, kita sebenarnya beruntung kerana Rasulullah ingin memberikan kepada kita cara yang amat mudah serta singkat untuk kita mendapatkan syafaat Baginda di akhirat kelak.

Hanya dengan mengamalkan sunnah ini sahaja iaitu doa selepas azan kita mampu untuk mendapatkan pertolongan dari Nabi SAW ketika tiada sebarang syafaat daripada manusia lain yang mampu untuk membantu kita sewaktu di sana nanti.

Oleh itu wahai sahabat semua, luangkanlah sedikit waktu dan berdoa sebentar dengan membaca doa selepas azan berkumandang. Semoga sewaktu kita memerlukan bantuan dan sebarang pertolongan dari Baginda pada satu masa nanti, Nabi SAW akan mengenali atau mengingat kita yang pernah atau sering mendoakan Baginda. Semoga bermanfaat.

Written by Iskandar Ariffin

Facebook dan Google antara perkara pertama yang menjadi teman setiap hari untuk mencari maklumat terkini sama ada dalam dan luar negeri. Kekadang bersukan bila perlu tetapi suka menonton wayang di rumah dan kurang makan waktu pagi tapi malam minum saja.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments