in

Hukum Kongsi Gambar Makanan di Bulan Puasa Masih RAMAI Yang Buat

Mungkin masih ramai yang tidak tahu apakah hukum jika kita kongsi gambar makanan yang amat menyelerakan pada siang hari di bulan puasa. Pasti ada yang belum tahu tentang perkara ini kerana menganggap tidak menjadi kesalahan apabila memuat naik gambar sahaja di laman sosial dan ianya dikatakan tidak berdosa.

gambar makanan sedap
Ramai yang masih berkongsi gambar makanan yang sedap di laman sosial di bulan puasa.

Hukum Kongsi Gambar Makan di Bulan Ramadhan

Sebenarnya, semua orang Islam wajib mengambil tahu tentang ini dan harus tahu mengapa kita tidak boleh berkongsi apa-apa gambar makanan di laman sosial ketika di bulan Ramadhan. Lebih-lebih lagi waktu yang tidak sesuai. Ketahui tentang ini dengan lebih mendalam seperti yang kami kongsikan di bawah.

HUKUM berkongsi iklan jualan makanan yang sengaja menggalakkan individu lain ponteng puasa adalah haram manakala memuat naik gambar makanan di laman sosial pada waktu yang tidak sepatutnya adalah makruh.

Itu penjelasan Datuk Dr Mohd Izhar Ariff berhubung sebahagian perkara yang perlu dielakkan pengguna laman sosial sepanjang mengerjakan ibadat puasa pada bulan Ramadan ini.

Mohd Izhar yang penceramah bebas berkata, bulan puasa mewajibkan semua umat Islam untuk menahan lapar dan dahaga, namun jika terdapat sebahagian golongan mengajak atau menggalakkan orang lain berbuka puasa tanpa sebarang sebab, hukumnya haram.

Beliau berkata, platform laman sosial Facebook dan aplikasi pesanan seperti WhatsApp kini mula disalah guna golongan tertentu sehingga ada di antaranya tergamak mengajak orang ramai untuk ponteng puasa.

Menurut beliau, biarpun pihak yang menjual atau menyebarkan maklumat jualan makanan itu tidak batal puasanya, namun mereka akan menanggung dosa sekiranya individu lain terpengaruh untuk ponteng puasa.

“Allah SWT menyuruh kita mencari rezeki halal dengan sumber yang halal. Ramadan, bulan mulia ini seharusnya kita rebut peluang dengan menggandakan pahala, bukannya mempengaruhi orang lain untuk membuat perkara mungkar.

“Saya nasihatkan golongan ini perkemaskan amal ibadat supaya kita terhindar dengan perniagaan yang terpesong. Malah orang ramai juga dinasihatkan supaya tidak berkongsi maklumat yang boleh menggoyahkan pendirian pihak lain, biarpun niat hanya sekadar bergurau,” katanya.

Dato Dr Mohd Izhar Ariff
Semoga penjelasan Datuk Dr Mohd Izhar Ariff akan difahami semua orang.

Ditanya berhubung hukum memuatnaik gambar makanan di laman sosial ketika Ramadan, Izhar berkata, hukumnya makruh.

“Jika sudah dekat dengan waktu berbuka bolehlah kita muat naik juadah berbuka. Namun jika dimuat naik pada waktu pagi atau tengah hari hingga menyebabkan orang lain teringin hingga sanggup ponteng puasa, hukumnya makruh.

“Seboleh-bolehnya elakkan daripada memuat naik gambar sedemikian,” katanya.

Semoga penjelasan dari Dato Dr Mohd Izhar Ariff ini akan dapat membantu orang ramai memperbaiki lagi tentang ilmu pengetahuan serta hukum kongsi gambar makanan di bulan puasa.

Sumber : Harian Metro

Written by Sazarimma

Seorang penjawat awam yang ada life insurance, suka travel dengan Air Asia, ada sikit simpanan dalam bank dan suka tengok wayang.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Loading…

0