in , ,

Jika Umur Hampir 30-an Sila Makan Kaki Ayam Dengan Kerap, Itu Rahsia Banyakkan Kolagen Dalam Badan & Awet Muda

Kaki ayam memang terbukti mempunyai banyak kolagen dan baik untuk kesihatan dan awt muda.

Satu kajian yang dijalankan oleh sekumpulan pakar dari Jabatan Sains Haiwan Kebangsaan Universiti Chungsing, Taiwan telah membuktikan bahawa kaki ayam mempunyai begitu banyak kolagen. Bermakna, jika anda inginkan kulit yang cantik dan awet muda, anda harus memakan kaki ayam sekerap mungkin.

Di kaki ayam mempunyai kolagen semulajadi, disebabkan itu, anda tidak perlu lagi membeli sebarang suplemen yang mahal untuk menambah kolagen dalam badan. Selain daripada kaki ayam, kaki ketam juga dilaporkan mempunyai banyak kolagen, namun kaki ketam agak sukar dimakan kerana terlalu keras.

Apa itu kolagen? Apabila umur seseorang itu semakin meningkat dewasa, sel kolagen juga semakin berkurangan. Jumlahnya pula akan terus merosot di awal usia 20-an dan perkiraan purata 1 hingga ke 4 gram sehari kandungan kolagen boleh hilang daripada badan kita.

Petua lembutkan kaki ayam
Ramai yang buang kaki ayam dan tidak memakannya.

Disebabkan itulah semua wanita terutamanya yang semakin berusia memerlukan kolagen yang boleh didapati daripada kaki ayam yang bertulang, kulit dan tidak ada otot yang penuh dengan kalsium, protein, kolagen dan rawan yang sangat mudah diserap oleh tubuh badan.

Kolagen yang terdapat di dalam kaki ayam sangat tinggi dan ianya sama banyak sepertimana yang terdapat dalam sayur-sayuran dan juga buah-buahan yang mempunyai vitamin C. Jika anda perasan, sesiapa yang gemarkan makan kaki ayam, kulitnya pasti cantik menawan.

Kelebihan memakan kaki ayam juga akan menjadikan kulit pinkish secara semulajadi, kulit lembut seperti bayi, kulit makin elastik dan tegang, kurangnya garis halus penuaan dan bekas parut jerawat juga semakin berkurang. Banyak lagi kelebihan lain dari segi sekatakan tona kulit serta cerahkan bibir dan juga ketiak.

“Lebih baik makan kaki ayam tu. Memang sedap. Patutlah kalau anda tengok rancangan Korea tu, kan main artis K-Pop ratah kaki ayam. Rupanya diorang pun nak awet muda semula jadi juga.”

2 Resepi Masakan Kaki Ayam Untuk Kolagen & Awet Muda

1. Sup Kaki Ayam Special

Resepi sup kaki ayam
© Tun Nurul Huda

Air tangan sayalah!

Saya ni anak bongsu. Pegang pisau pun tak reti dulu hehe. Alhamdulillah sekarang dah boleh masak sedap-sedap untuk suami dan anak-anak.

Yang penting minat ke dapur.

Resepi sup kaki ayam sama saja macam sup-sup yang lain. Terpulang pada diri sama ada nak pekat atau cair. Nak lagi sedap campurkan dengan ubi kentang, tomato dan daun sup. Resepi dari Tun Nurul Huda.

Khasiat kaki ayam.

1. Kaki Ayam Kaya Kolagen
2. Memelihara Sendi dan Mengurangkan Risiko Tulang Rapuh
3. Menyembuhkan Cedera
4. Menyihatkan Saluran Pencernaan
5. Menjaga Kesihatan Kuku
6. Menyihatkan Gusi
7. Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh

2. Kerabu Kaki Ayam Narathiwat

Tak suka kaki ayam, ganti ja dengan udang ka, sotong ka, ketam ka, ayam ka atau apa2 sajalah yang boleh dikerabukan. Celur la dulu. Resepi dari Zalina Yahaya.

Kerabu
© Zalina Yahaya

Bahan2:

Kaki ayam yang dah diproses
Saya kirim pada senior manager saya beli di kampung dia di Narathiwat. Dah siap proses putih bersih. Basuh dan potong ikut besar mana nak. Kalau tak ada, anda kena celur kaki ayam tu sendiri. Tapi hasil tak sama la. Tak seputih macam ni.

Kaki ayam
© Zalina Yahaya
Cara masak kaki ayam
© Zalina Yahaya

Hiris nipis:
Bawang merah
Serai
Bunga Kantan
Bawang holand

Potong:
Kacang panjang (potong dan ketuk2 sket)
Tomato
Dan bawang
Daun Ketumbar

Resepi kaki ayam thai
© Zalina Yahaya
Cara lembutkan kaki ayam
© Zalina Yahaya
Petua masak kaki ayam
© Zalina Yahaya

Bahan sos (Sebatikan)
8 sudu besar jus Limau nipis (anggaran 5 biji)
8 sudu teh Gula
3 1/2 sudu besar sos ikan (Nampla)
5 biji cili api (dihiris)
1 1/2 sudu teh serbuk cili kasar (chilli flakes)

BACA JUGA : Resepi Ayam Panggang Ala Kenny Rogers Mudah & Senang Disediakan Kini Tular Di Media Sosial Dengan Ribuan Perkongsian

kaki ayam
© Zalina Yahaya

Cara:
Sebatikan semua. Siap.

Sebenarnya kaki ayam boleh dimasak atau dimakan dengan berbagai jenis masakan mengikut selera masing-masing. Ada yang lebih suka dibuat sup, kari dan juga kerabu. Kaki ayam goreng tepung juga boleh dibuat dan untuk menambahkan selera letakkan daun kari semasa menggoreng.

Antara Lain Khasiat Kaki Ayam

Sistem Imunisasi Badan Bertambah
Dalam kolagen kaki ayam itu ada khasiat yang boleh membantu meningkatkan sistem imunisasi dalam badan. Sebab itulah kalau anak-anak demam mak-mak akan sediakan Chicken Bone Broth.

Cegah Penuaan
Macam yang diterangkan di atas, kaki ayam ini paling kaya kolagen. Jadi ia cepat mencegah penuaan pada usia masih mudah. Bila masuk 20-an tu dah kena amalkan makan kaki ayam. Nilah rahsia awet muda.

Nak Kulit Cerah Makanlah Kaki Ayam
Dah tak perlulah nak suntik-suntik atau makan pil. Makan kaki ayam saja.Ada kolagen yang boleh buatkan kulit jadi cerah dan kemerah-merahan. Giler tak nak cuba?

Sumber Kalsium Kuatkan Tulang
Kaki ayam itu sendiri mewah dengan kalsium. Lagipun dalam kolagen ayam ada kondroitin yang membantu sihatkan tulang rawan. Sebab itu, kena makan banyak-banyak boleh kuatkan tulang rawan baru.

Bagus Untuk Pencernaan
Kolagen dekat kaki ayam itu memperbaiki pencernaan dengan menjaga lapisan mukosa pada usus. Asid amino pada kolagen juga membolehkan si pemakan mendapat pencernaan yang sihat sekaligus menyihatkan metabolisme tubuh. Sumber: Mingguan Wanita

Petua Melembutkan Kaki Ayam

Kaki ayam ada kolagen
Kaki ayam masak kicap pedas juga lebih enak untuk dimakan.

Terkadang kaki ayam yang ingin kita makan itu agak berbau hamis dan keras. Bagaimana cara untuk melembutkan kaki ayam supaya empuk dan sedap dimakan? Berikutnya adalah petua yang kami kongsikan untuk mereka yang masih belum tahu tentang ini.

1. Selepas membuang segala kotoran yang terlekat pada kaki ayam sebelum dimasak. Anda perlu rendamkan terlebih dahulu dengan air panas untuk memudahkan mengupas kulit kakinya.

2. Kemudian rendamkan dalam air perahan limau nipis atau cuka makan, boleh juga digunakan dengan cuka epal selama 15 minit sekurang-kurangnya sebelum ia dibilas menggunakan air yang bersih. Penggunaan air bersih adalah untuk menghilangkan sisa yang melekat pada kaki yang membuatkan rasanya agak pahit.

3. Untuk mempercepatkan proses merebus, seeloknya gunakan periuk yang mempunyai tekanan tinggi dan ia mengambil masa hanya selama 10 minit. Masukkan serai, daun limau purut dan halia untuk hilangkan bau hamis. Aroma dan bau dari bahan rempah ini pasti membuatkan anda ingin cepat makan.

4. Selain daripada menyajikannya sebagai sup anda juga boleh mencuba masakan lain yang dimasak dengan pedas. Mengapa? Kerana rasa pedas itu akan menghilangkan bau dan rasa yang tidak enak.

Semuanya sangat mudah untuk dilakukan, selain untuk kesihatan yang lebih baik, ia juga membantu seseorang yang rajin ke dapur akan terus menjadi rajin dengan berbagai langkah yang harus dilakukan untuk mendapatkan rasa sedap masakan kaki ayam untuk kolagen dan awet muda itu.

Semoga bermanfaat!

Written by Sazarimma

Seorang yang suka mempelajari sesuatu yang baru dan gemar melakukan aktiviti lasak. Seorang penjawat awam yang amat optimis, kemahiran berkomunikasi dengan sesiapa sahaja dan suka membaca.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments