in ,

Ramas Dan Perah Dulu Pampers Anak Sebelum Pakai, Ini Teknik Yang Ramai Ibu Tak Tahu

Ramas Dan Perah Dulu Pampers Anak Sebelum Pakai, Ini Teknik Yang Ramai Ibu Tak Tahu

“Mommy sekelian, ada tak yang macam saya? Sebelum pakaikan pampers anak, wajib perah dulu.” tulisnya dalam salah satu perkongsiannya yang mendapat sambutan oleh kaum ibu.

Alang Narzita, ibu anak empat ini telah amalkan teknik ‘perah’ pampers selama 11 tahun, iaitu sejak anak yang pertama hinggalah anak ke-4 yang berusia 1 tahun 9 bulan.

Mesti ada yang tertanya-tanya kenapa kena ‘perah’ dulu pampers (lampin pakai buang) anak tu kan?

Ini Sebab Kenapa Saya ‘Ramas’ Dan ‘Perah’ Dulu Pampers Anak Sebelum Pakai

Katanya, memang berbeza daripada pampers yang tidak diramas, kerana pampers baru mempunyai tekstur dan permukaan yang lebih keras dan mungkin sensitif bagi kulit punggung bayi.

BACA : Sujud Terakhir Amalkan Baca Surah At-Taubah Ayat 128-129, Rezeki Masuk Tak Putus

Dah menjadi kebiasaaan bagi Alang Narzita untuk ‘memerah’ atau ‘meramas manja’ pampers kerana ia dapat melembutkan struktur pampers yang dah lama terlipat dalam pek.

“Lampin pakai buang jenama apa pun boleh buat. Sungguhpun pampers dah direka cukup lembut untuk kulit punggung bayi yang sensitif, tapi kalau diperah, diramas, dan direnyuk ‘manja’, spannya akan menjadi lebih lembut. Tidaklah keras sekeping macam mula-mula baru keluar dari pek.” jelasnya.

Menurut komen, pampers jenis pants pun boleh dibuat begini. Bila anak pakai, tak bocor dan selesa mengikut bentuk punggung bayi. Kulit anak pula montok dan licin sebab ianya lebih lembut.

Rata-rata, ramai yang tertarik dengan petua ini dan tak pernah terfikir untuk berbuat demikian. Tak kurang juga yang dah lama mempraktikkannya juga dan amat berpuas hati dengan cara ini.

Jangan Risau, Ia Takkan Bocor

Ada juga yang bertanya sama ada pampers akan menjadi bocor jika berbuat demikian. Jawapannya, sama sekali tidak kerana kebanyakan jenis pampers memang direka dengan ciri ketahanan. Apapun, janganlah terlalu kasar pula ya.

Ini sekadar perkongsian pada yang sudi. Sama-sama share ilmu dan petua.

Semoga dapat berimanfaat ya!

Sumber: Alang Narzita, Sirap Limau / Majalah Perdana

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di mediamaklumat

Written by angah k k

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Loading…

0